6 Tips voor een Gezonde Slaaproutine

Ontdek het geheim van een goede nachtrust met een gezonde slaaproutine. In dit gastblog ontdek je zes waardevolle tips om je lichaam en geest voor te bereiden op een verkwikkende slaap. Pas deze eenvoudige en aanpasbare stappen toe en geniet van een rustgevende nachtrust, perfect afgestemd op jouw dagelijkse ritme.

Bewaar deze 6 tips voor een gezonde slaaproutine op Pinterest:

6 Tips voor een Gezonde Slaaproutine PIN

Door een gezonde slaaproutine kun je je lichaam en mind klaarmaken voor een verkwikkende slaap. Dat helpt om beter te slapen.

Zo’n routine kun je helemaal op je eigen wensen en behoeften afstemmen, zodat deze het beste past in jouw dagritme.

Dit zijn zes tips voor een gezonde slaaproutine:

1.      Kies een vaste bedtijd

6 Tips voor een Gezonde Slaaproutine

Iedere dag op dezelfde tijd naar bed gaan geeft je lichaam en je mind rust. Je weet hoe laat je gaat slapen, dus je kunt je slaaproutine ook op een vaste tijd beginnen.

Zo creëer je een gezond ritme voor je slaap- en waakcyclus.

Het beste is ook een vaste tijd te kiezen om op te staan en je hier ook in het weekend aan te houden.

Zodra je lichaam begint te wennen aan je vaste slaappatroon, zal je merken dat je op een gegeven moment vanzelf moe wordt en gemakkelijker in slaap valt.

2.     Leg elektronica weg

Hoewel televisie kijken en door social media scrollen rustgevend voelt, is het dat niet.

Het is in feite alsof je in een lamp kijkt, wat ervoor kan zorgen dat je langer wakker blijft. Zelfs als je het scherm op nachtmodus zet, blijf je in een lamp kijken.

Het beste leg je dus elektronica aan de kant als je aan je gezonde slaaproutine begint. Dat kan een half uur voor het slapengaan zijn, maar ook twee uur. Het is net hoeveel tijd je nodig hebt om tot rust te komen, zodat je je kunt overgeven aan de slaap.

3.     Neem een rustgevende kruidenthee

Een heerlijke start van je slaaproutine is een rustgevende kruidenthee. Denk aan een mix van kamille, lavendel en roos.

Dit zijn allemaal kruiden die je tot rust brengen en als het ware een warme deken over je heen leggen.

6 Tips voor een Gezonde Slaaproutine

Drink met aandacht en kleine slokjes en neem de heerlijke geur in je op. Deze werkt namelijk ook ontspannend, maar dan via je reukzintuig.

Je kunt ook etherische olie van lavendel en roos in een diffuser doen om deze rustgevende geuren op te snuiven.

4.    Luister naar muziek

Muziek kan een krachtige ontspanner zijn. Het maakt niet uit welke muziek het is, als het je maar tot rust brengt. Sluit je ogen, luister naar de muziek en laat deze je aandacht wegnemen van je dagelijkse beslommeringen en zorgen.

Advertentie
Bol AlgemeenBol Algemeen

Er zijn speciale geluiden die je tot rust kunnen brengen, zoals het geluid van regen of het ruisen van de wind of de zee.

Ook krekels kunnen een rustgevend effect hebben, net als muziek met een bepaalde golflengte.

Stel je eigen playlist samen of gebruik een app met rustgevende muziek.

5.     Stretchen en rustgevend ademhalen

Een paar rustige rek- en strekoefeningen maken dat je lichaam tot rust komt en je je lekker loom voelt. Misschien ga je er zelfs van gapen.

Je kunt ook een paar rustige yogahoudingen doen en daarbij je ademhaling gebruiken.

Denk bij ontspannende yogahoudingen bijvoorbeeld aan de maangroet. Dat is een heerlijke serie houdingen om te ontspannen voor het slapengaan.

6.    Bodyscan en meditatie

Een bodyscan is een perfecte manier om in slaap te vallen. Hierbij verplaats je je aandacht van je hoofd naar je voeten. Het kan best zijn dat je al slaapt voordat je bij je voeten bent aangekomen.

tips beter slapen

Ook meditatie kan behulpzaam zijn als je in bed ligt en de slaap niet kunt vatten. Hierbij focus je je namelijk op iets, waardoor je gedachten worden afgeleid.

Je kunt je focussen op je ademhaling, maar ook een geleide meditatie kan fijn zijn. Er zijn diverse apps met geleide meditaties die je kunnen helpen inslapen.

Mocht het toch lastig blijven om de slaap te vatten, dan kan een een magnesiumsupplement wellicht helpen.

Als je een tekort hebt aan dit mineraal, kan het namelijk zijn dat je moeilijker kunt ontspannen en in slaap kunt komen.

Meer lezen over een gezonde leefstijl?

Of lees alles over bewust en gezond leven op mijn website.

Op de hoogte blijven van gloednieuwe blogs en tips?

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en volg me op social media:

Cynspirerend.nl Pinterest Cynspirerend.nl Instagram Cynspirerend.nl Facebook

Dit artikel over tips voor een gezonde slaaproutine bevat een samenwerking

Cynthia Lukassen