Review: Meditatie en Ontspanning App

Deel dit artikel of sla het op
  • 37
  • 21
  •  
  •  
  •  
    58
    Shares

Sinds mijn mindfulness cursus vorig jaar probeer ik regelmatig te mediteren. Het is een heerlijk manier om even rust te pakken en tot jezelf te komen. Ook heb ik in het verleden yogalessen gevolgd en dat kriebelt nog steeds. Dus toen ik de mogelijkheid kreeg om de app Meditatie en Ontspanning te testen, begon het meteen weer te kriebelen! Leuk!

App Meditatie en Ontspanning

In dit artikel over de Meditatie en Ontspanning App vertel ik je

  1. Wie is Sandra Diependaal?
  2. Wat vind je allemaal op de app?
  3. Wat vind ik van de app Meditatie en Ontspanning?
  4. Wat zijn mijn favoriete meditaties?
  5. Waar kun je de app Meditatie en Ontspanning downloaden?

1. Wie is Sandra Diependaal?

Sandra Diependaal

Sandra Diependaal is yogadocente en tevens ervaringsdeskundige door zelf een burn-out en hyperventilatie te overwinnen.

Sandra: “In de jaren dat mijn kinderen nog klein waren had ik het te druk met van alles: ik werkte, wilde het huis perfect schoon hebben en deed mijn uiterste best om door iedereen aardig gevonden te worden. Dit werd mij teveel en ik raakte totaal burn-out. Ook kreeg ik last van hyperventilatie, wat ik echt verschrikkelijk vond.

Van de huisarts kreeg ik kalmeringstabletten en slaappillen voorgeschreven, maar die wilde ik niet te lang slikken. Dus ging ik op yoga. Wat een verademing was dat! Ik wist niet dat het bestond…ontspannen!”

Inmiddels is ze opgeleid tot yogadocente en geeft ze al 15 jaar les in yoga. Daarnaast geeft ze o.a. reiki behandelingen, begeleiding bij burn-out en kun je bij haar yogalen (een combinatie van yoga en wandelen). Ook heeft ze twee apps ontwikkeld voor mensen die thuis willen ontspannen, waaronder deze app Meditatie en Ontspanning.

2. Wat vind je allemaal in de app?

App Meditatie en Ontspanning

Er staan meer dan 50 oefeningen op de app Meditatie en Ontspanning.

Deze zijn onderverdeeld in de categorieën ‘Meditatie’ en ‘Yoga’. Tevens kun je de nieuwste oefeningen vinden onder het kopje ‘Nieuw’ en je eigen opgeslagen favorietjes terugvinden bij ‘Favorieten’.

Yoga oefeningen

yoga oefeningen app

In de app vind je 16 yoga oefeningen, variërend van de zonnegroet tot oefeningen om je gewrichten los te maken of beter te zitten op je werkplek.

Je kunt in de app meteen zien in welke houding je de oefeningen moet doen (bijvoorbeeld zittend of staand) en hoelang het duurt. De oefeningen variëren van 4 tot 20 minuten.

Bij de meeste yoga oefeningen heb je de keuze om de oefening te beluisteren als audiofragment of om het als een YouTube video te bekijken.

Meditatie oefeningen

meditatie oefeningen app

Onder het kopje ‘meditaties’ vind je 37 meditaties en visualisaties, zoals een klankschalenmeditatie, een slaap lekker meditatie en een kort mindful moment.

Net als bij de yoga oefeningen kunt je meteen zien in welke houding je de oefeningen moet doen (bijvoorbeeld zittend of liggend) en hoelang het duurt. De oefeningen variëren van 4 tot 23 minuten.

Offline en online ontspannen

Je kunt de oefeningen online streamen via de app of allemaal downloaden, zodat ze ook offline beschikbaar worden.

Het downloaden doe je door in de app op de ‘i’ rechts bovenin de app te klikken. Je komt nu op een pagina met meer informatie over Sandra. Onderaan deze pagina kun je kiezen voor de optie ‘oefeningen downloaden’.

3. Wat vind ik van de app Meditatie en Ontspanning?

meditatie app

Door de mindfulness training die ik vorig jaar heb gevolgd, had ik al een verzameling fijne meditaties op mijn smartphone staan. Maar na driekwart jaar is het fijn om weer wat meer variatie aan te brengen.

De app Meditatie en Ontspanning is een app zonder poespas. Geen reclames of irritante pop-ups. Het draait precies waar het om moet draaien: ontspanning bieden.

Sandra heeft een fijne, rustige stem en spreekt duidelijk. De oefeningen zijn toegankelijk en makkelijk te volgen.

Wat ik wel jammer vond: tijdens één van mijn wandelmeditaties werd ik gebeld, waardoor mijn meditatie automatisch gestopt werd. Na het gesprek kon ik de meditatie niet hervatten en moest ik weer helemaal opnieuw beginnen.

wandeling meditatie

Best jammer, want het regende en ik was bijna klaar met mijn meditatie. 🙁 (Update: dit probleem is gemeld en inmiddels verholpen! Fijn!) Wanneer je de meditatie zelf pauzeert, kun je overigens wel verder met de oefening.

Al met al is het een fijne app vol inspiratie om te ontspannen.

Als ik door de verschillende oefeningen scroll, voel ik me net een kind in een snoepwinkel! Zoveel keuzes, zoveel leuks om te ontdekken. Voor elk moment is er wel een fijne meditatie te ontdekken.

4. Wat zijn mijn favoriete meditaties uit de app?

Hoewel ik yoga ook erg leuk vind, heb ik de afgelopen weken voornamelijk de meditaties uitgeprobeerd. Dit zijn mijn favorietjes:

1. Bewuste wandeling

App Meditatie en Ontspanning

Deze meditatie van bijna 20 minuten is bedoeld om te beluisteren tijdens een wandeling. Dit kan buiten in de natuur of zelfs in je woonkamer. Ik vind het een fijne oefening tijdens mijn wandeling in de ochtend, nadat ik mijn dochter naar school heb gebracht.

Tijdens deze oefening word je je bewust van jezelf en van je omgeving. Heel bijzonder: de eerste keer zag ik een eekhoorn in de bomen bij een speeltuintje waar ik regelmatig voorbij loop. Nooit eerder gezien!

Ook heb ik al eens een haas gespot. En ongeveer 3.000 vogeltjes die lekker nestjes aan het bouwen zijn in de lente. Ik loop veel bewuster en ontdek mijn ‘bekende’ omgeving weer opnieuw.

2. De kleurenmeditatie

Ook een handig moment om te mediteren: als we een aardig eind moeten rijden en mijn man zit achter het stuur. Dan pop ik graag even mijn oordopjes in en neem ik een momentje voor mezelf.

mediteren in de auto

De kleurenmeditatie vind ik dan een lekkere meditatie. Net geen 7 minuten, maar genoeg om even me-time te pakken. Tijdens de meditatie vul je je lichaam met allemaal kleuren. Op de één of andere manier voel ik me na deze meditatie altijd een stuk sterker en gegronder. Ideaal.

Ik heb deze meditatie overigens ook een keer gedaan, voordat ik de supermarkt in ging (vind ik toch wat stressvoller momenteel met al die corona maatregelen en het afstand houden). Even op een bankje en daarna – hop!- ontspannen boodschappen doen.

3. Energetische douche

Dit is een snelle, staande meditatie van 6 minuten. Een ideale oefening om even op te laden, als je er even doorheen zit.

Tijdens de oefening hoor je letterlijk de druppels van de douche en schud je alles eens goed van je af.

Ook leuk om samen met je kind te doen!

4. Dankbaarheidsmeditatie

App Meditatie en Ontspanning

Dit is een fijne meditatie die helpt als je overloopt of even zo’n ‘bah-laat-me-toch-met-rust’ bui hebt.

Ik laat de boel de boel, ga op de bank liggen en luister naar wat Sandra me te vertellen heeft.

Ze zet me weer met beide benen op de grond en laat me zien wat er allemaal wel ís. De situatie is na deze meditatie niet veranderd, maar mijn houding wel.

5. Waar kun je de app Meditatie en Ontspanning downloaden?

App Meditatie en Ontspanning

Je kunt de app Meditatie en Ontspanning downloaden in de App Store of via Google Play.

Je kunt de app een maand lang gratis uitproberen. Daarna kun je een abonnement aanschaffen en betaal je of € 4,49 per maand of € 39,99 per jaar.

Bewaar dit artikel op Pinterest

App Meditatie en Ontspanning

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van mijn blog?

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief of volg me op PinterestFacebook en Instagram.

Deze blog over de online mindfulness training bevat een samenwerking met de App Meditatie en Ontspanning. 

16 gedachten over “Review: Meditatie en Ontspanning App”

  1. Wat fijn dat deze app niet zoveel vervelende pop ups en advertenties heeft. Ik ben wel benieuwd geworden. Bedankt voor de uitgebreide review

    Beantwoorden
  2. Het lijkt me dus heel tof om dit te kunnen maar ik kan het gewoon niet. Ik heb via mijn fitbit dat je kunt mediteren maar ik kan mijn aandacht er niet bij houden haha

    Beantwoorden
  3. Fijne review! Ik ben nog op zoek een meditatie-app om eens uit te brengen. Deze maakt nu wel een goede kans. Fijn dat je ook erbij hebt vermeld welke oefeningen jij het prettigst vindt.

    Beantwoorden

Plaats een reactie