Online Mindfulness Training

Mijn Ervaring: Online Mindfulness Training van Tiny Tweaks

Tuinsetspeciaalzaak.nl - Dé tuinmeubelen winkel

De afgelopen 8 weken heb ik een online mindfulness training gevolgd bij Tiny Tweaks en hier regelmatig mijn ervaringen over gedeeld in mijn Stories. Vandaag blik in terug op de training en vat ik voor mezelf (en jou) samen: Hoe heb ik de online mindfulness training ervaren?

Behoefte aan een rustig hoofd en aandacht voor mezelf

Online Mindfulness Training

Ik zat al een tijdje thuis met met een overspannen hoofd toen ik de mogelijkheid kreeg om een online mindfulness training bij Tiny Tweaks te volgen.

Ik wilde heel graag leren om mezelf niet meer structureel voorbij te rennen, maar ik wist niet hoe.

Ik hoopte dat mindfulness me een stapje de goede richting in kon helpen.

Na mijn aanmelding volgde een intakegesprek met mindfulnesstrainer Nienke om mijn situatie en doelen te bespreken.

Wie is Nienke van Tiny Tweaks?

Online Mindfulness Training

Nienke Hers is mama, coach en mindfulnesstrainer. Toen ze in 2016 net moeder was geworden stond haar leven op zijn kop.

Mindfulness leerde haar niet altijd maar door te gaan, maar te kijken wat er nú gebeurt.

Met Tiny Tweaks heeft ze als missie om mannen en vrouwen te begeleiden naar meer rust, focus en energie in hun leven, zodat ze het leven kunnen leiden dat ze graag willen.

Tijdens het intakegesprek sprak haar vriendelijke, lieve en toch doortastende manier van praten me meteen aan.

Ze oordeelt niet, maar houdt je wel een spiegel voor. Op een rustige, down-to-earth manier confronteert ze je met je eigen gedachtes, gevoelens en patronen.

Wat houdt een Online Mindfulness Training in?

Online Mindfulness Training

De online mindfulness training van Tiny Tweaks bestaat uit:

  • 8 online groepsbijeenkomsten, begeleid door Nienke. Je doorloopt de training met een vaste groep mensen.
  • Toegang tot een online academie met theorie, logboeken en meditaties.
  • Mogelijkheid tot whatsapp contact met Nienke, als je tussen de bijeenkomsten door vast loopt.

Voor het eerst een online training volgen

Online Mindfulness Training

Het was voor mij de eerste keer dat ik online een training ging doen. Tot nu toe heb ik alleen trainingen gevolgd op locatie.

Omdat ik het niet fijn vond om met mijn overspannen hoofd te moeten reizen, was het voor mij een uitkomst om wekelijks ‘digitaal aan te kunnen schuiven’ bij de training.

De gesprekken die we online voerden als groep waren behoorlijk persoonlijk en hielpen me ook om te relativeren. Het was bijzonder om te merken dat je elkaar daarvoor niet live hoeft te zien.

Het enige wat ik soms miste ten opzichte van een training op locatie was de mogelijkheid een praatje te maken vooraf en na afloop met de andere cursisten. Wel is er tijdens de training de mogelijkheid om in kleine groepen je ervaringen te delen.

Mijn reis in mindfulness land tijdens de mindfulness training

Online Mindfulness Training

Hieronder neem ik je mee in mijn eerste stappen door mindfulness land tijdens de online mindfulness training van Tiny Tweaks.

Week 1: Bewust uit die automatische piloot

Online Mindfulness Training

Tijdens de eerste online bijeenkomst lag de focus op een uitleg over mindfulness, elkaar leren kennen en bewust worden van onze automatische piloot.

In de dagen erna ging ik aan de slag met dagelijks een uitgebreide meditatie, waarbij het doel was om je ervan bewust te worden wanneer ik afgeleid werd.

En oh… wat waren er veel gedachtes, lichaamssignalen en gevoelens die mij telkens weghaalden uit het nu. Tijdens de meditaties was ik soms zo gefrustreerd. Was ik nou alweer afgeleid?

mindfulness eten

Ook gingen we mindful eten. Hierdoor proefde ik de smaken nóg bewuster. Ook kwam ik erachter dat ik vaak op de automatische piloot eet en niet bewust proef. Echt een eye-opener.

Een leuk gevolg was dat mijn man en dochter de smaak van het mindful eten ook te pakken kregen. We zitten nog steeds wel eens met onze ogen dicht van de eerste hap van de maaltijd te genieten.

Mijn dochtertje vind het ook erg leuk om samen mindful te ontbijten en herinnert me hier graag aan. 🙂

Week 2: Zonder oordeel met mijn afleidingen omgaan

Online Mindfulness Training

Tijdens de tweede bijeenkomst deelden we onze ervaringen en gelukkig was ik niet de enige die zó vaak afgeleid was tijdens de meditaties. Wat een geruststelling!

Nienke ging hier dieper op in en legde uit hoe je tijdens de meditaties vriendelijker met je afleidingen om kon gaan.

Online Mindfulness Training

Deze week viel het kwartje: Ik hoefde alleen maar op te merken dat ik afgeleid was en mezelf weer vriendelijk terugbrengen bij mijn focuspunt.

Als ik mijn afleiding opmerkte, voelde het niet meer alsof ik faalde, maar meer als een klein succesmomentje.

Dat inzicht maakte mijn meditaties meer ontspannen.

Week 3: Mijn zachte grenzen herontdekken

Online Mindfulness Training

De derde bijeenkomst ging over het verkennen van je grenzen. Want voordat je een harde grens bereikt, zijn er altijd kleinere signalen die je lichaam geeft. Dit noem je zachte grenzen en die zijn voor iedereen anders.

Dit was een .. eh… confronterende week, waarbij ik tijdens het thuis oefenen veel ontdekte over de zachte grenzen die mijn lichaam aangeeft. Maar vooral ook hoe ik daarmee om ging.

Of ze eigenlijk negeerde… Want als mijn lichaam tijdens een bewegingsmeditatie signalen gaf dat het teveel werd, wilde ik koste wat het kost doorzetten. Waarom accepteerde ik mijn grenzen niet?

Week 4: Mijn stress management systeem onder de loep

Online Mindfulness Training

Tijdens de vierde online bijeenkomst lag de focus op omgaan met stress. Nienke vertelde: “Hoe groter het gat tussen de daadwerkelijke situatie en de gewenste situatie, hoe hoger de stress is die je ervaart.”

Pfff… die hakte er in. Want ik wilde zo vaak meer dan dat ik kan. Met mijn slaapapneu, tijdens mijn zwangerschap en ook nu met mijn overspannenheid.

Maar ook na het overlijden van mijn vader en het thuiswerken naar aanleiding van de coronamaatregelen. Ik wilde bewijzen dat ik alles aankon, terwijl het eigenlijk teveel was.

Tijdens deze week gingen we aan de slag met het herkennen van je stresssignalen. In deze week vielen er geen kwartjes, maar euro’s.

Ik werd me bewust van de eerste signalen die mijn lichaam geeft als het te veel wordt en hoe streng ik daar normaal gesproken op reageer.

Online Mindfulness Training

Week 5: Acceptatie en non-acceptatie

Eén dag voor de vijfde bijeenkomst kreeg ik de griep te pakken, waardoor ik tijdens de bijeenkomst niet fit genoeg was om actief mee te doen.

Ik heb met een zwart scherm en zonder audio deelgenomen. Alleen kijken, luisteren en verder niets.

De bijeenkomst ging – ironisch genoeg – over acceptatie. En dat acceptatie niet betekent dat je alles maar goed vindt, maar dat je wel volledig ruimte geeft aan wat de situatie met je doet.

Online Mindfulness Training

Voor het eerst sinds een hele lange tijd heb ik het ziek zijn geaccepteerd en toegelaten. Het ‘mama-entertainment programma’ ging uit, de tv ging aan en ik lag op de bank.

Ik heb me niet verzet, mezelf niet (veel) bekritiseerd en heb mijn griep volledig uitgeziekt.

Week 6: Mijn Monkey Mind met zijn kritische gedachten

Online Mindfulness Training

Tijdens de zesde bijeenkomst was ik gelukkig weer fit en kon ik actief meepraten over omgaan met lastige gedachtes.

In mindfulness wordt de constante stroom aan gedachtes ‘de Monkey Mind’ genoemd. Oftewel een kletsaapje, wat over alles en iedereen wel iets te zeggen heeft.

Tienduizenden gedachtes ratelt hij dag in dag uit. Over anderen, maar vooral veel over jezelf.

Uiteindelijk gaat het niet om de gedachtes die voorbij komen, maar het belang wat je er aan hecht. Al die gedachtes zijn geen feiten. En je hoeft er niets mee te doen.

Week 7: Beter zorgen voor mezelf

Online Mindfulness Training

Bij de zevende bijeenkomst lag de focus op zorgen voor jezelf. We hebben onze activiteiten, passies en wensen voor de toekomst in groepjes onder de loep genomen.

Ik leerde dat mijn blog me veel voldoening geeft, omdat het mijn passies combineert: Schrijven, koken, spelletjes spelen en persoonlijke ontwikkeling.

Daarnaast zou ik graag weer willen coachen (ik heb in het verleden een praktijk gehad en polyenergetische therapie gestudeerd). Ook het tekenen, yoga en afspreken met vriendinnen en familie mis ik. Ik sta ik hierin vooral mezelf in de weg.

Die dingen wil ik graag weer oppakken. In mijn tempo. Niet alles tegelijkertijd. Maar zoals je ziet, ben ik al wel begonnen met het tekenen van mijn gevoel en ervaringen. 😉

Week 8: Mindfulness in mijn dagelijks leven

Online Mindfulness Training

En voordat ik het wist, was het alweer de laatste bijeenkomst. Wat ging dat snel!

In groepjes stelden we voor iedereen een plan op hoe we onze mindfulness inzichten praktisch konden blijven toepassen in ons dagelijks leven.

Want niet iedereen is hetzelfde, kan hetzelfde en heeft dezelfde dagindeling.

Online Mindfulness Training

Ik heb alle begeleide meditaties uit de training opgeslagen op mijn smartphone, zodat ik ze altijd bij de hand heb. Zo kan ik eigenlijk overal even een mindful momentje voor mezelf pakken.

Mijn plan is om dagelijks tijd te nemen voor de 3 minuten ademruimte, omdat het me bewust maakt van wat ik nodig heb.

En als ik last heb van een ontploft, emotioneel of piekerend hoofd, geef ik mezelf de ruimte om te onderzoeken wat er aan de hand is met een 3 minuten ademruimte coping oefening.

Daarnaast ga ik wekelijks één keer mindful wandelen en doe ik minimaal één lange meditatie om mijn aandachtsspier fit te houden.

Wat heb ik aan de Mindfulness Training gehad?

Veel.

Ik ben veel liever voor mezelf geworden en oordeel niet zo snel over mezelf. Als ik rust nodig heb, neem ik rust.

Ik houd veel meer rekening met wat er nú is en kan. In plaats van dat ik bezig ben met alles wat ik (koste wat het kost) wíl kunnen doen.

Ook lach ik nu om mezelf, wanneer ik tijdens de meditaties afgeleid ben. En breng ik mijn aandacht weer rustig terug. Ik vind mediteren echt leuk!

Online Mindfulness Training

Het voltooien van de training is niet het eindstation van mijn mindfulness reis, maar voelt als een frisse start.

Met een koffer vol inzichten, handvaten en praktische oefeningen is het nu aan mij om hiermee verder te gaan.

Door mijn aandachtsspier te blijven trainen, tijd te blijven nemen voor mezelf en mijn signalen te blijven opmerken.

Wat je aandacht geeft, stroomt

Online Mindfulness Training

Ik ben dankbaar dat ik deze mindfulness training mocht volgen. Daarom heb ik met alle plezier deze eerlijke, persoonlijke review geschreven.

Want wat je aandacht geeft, stroomt. Ik hoop dat dit stukje aandacht voor de online mindfulness training van Tiny Tweaks haar een beetje mag helpen in haar missie:

Om mannen en vrouwen te begeleiden naar meer rust, focus en energie in hun leven, zodat ze het leven kunnen leiden dat ze graag willen.

Mij heeft ze in ieder geval een stuk verder geholpen.

Verder lezen over Mindfulness?

Bewaar dit artikel op Pinterest

Online Mindfulness Training

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van mijn blog?

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief of volg me op PinterestFacebook en Instagram.

Deze blog over de online mindfulness training bevat een samenwerking met Tiny Tweaks. In deze blog staan affliate links naar Bol.com.

Deel dit artikel of bewaar het voor later
  • 41
  • 15
  •  
  •  
  •  
    56
    Shares

17 gedachten over “Mijn Ervaring: Online Mindfulness Training van Tiny Tweaks”

  1. Wow! Inspirerend! Ik ga even kijken op haar website. Mooi dat je zo eerlijk durft te zijn over wat het met je doet. Misschien kan het mij ook helpen met mijn piekerende hoofd.

    Beantwoorden
  2. Heel herkenbaar! Grappige tekeningen heb je erbij gemaakt. Ik deed een mindfulness training op locatie en hoewel ik in het begin wat weerstand had, is het super goed voor me geweest!

    Beantwoorden
  3. Klinkt als een fijne online mindfulness training en ook erg fijn dat jij er zo veel aan gehad hebt! Dit lijkt me persoonlijk fijner dan op locatie.

    Beantwoorden
  4. Heerlijke blog! Ik ben zo’n fan van mindfulness meditatie….doe het al 12+ jaar. Hoop dat je je inmiddels wat beter voelt en niet overspannen? Ik heb mindfulness dagelijks nodig om te ontspannen, maar dat is na al die jaren nog steeds een uitdaging

    Beantwoorden
  5. Het lijkt mij een hele waardevolle training. En goed ook dat ze het zo persoonlijk houdt met Whatsapp mogelijkheden en de intake aan het begin. Ik geef online trainingen en die scherm ertussen beperkt natuurlijk wel een beetje maar aan de andere kant zijn mensen in hun eigen omgeving vaak relaxter en staan daardoor ook meer open voor de stof merk ik.

    Beantwoorden
  6. ik heb jaren geleden een cursus Mindfull gevolgd en daar heb ik van geleerd in het hier en nu te blijven. Een waardevolle les waar ik eigenlijk not steeds dagelijks iets aan heb

    Beantwoorden
  7. Heb je deze tekeningen zelfgemaakt? Ik vind ze inspirerend en leuk. Daar zou je meer mee kunnen doen (ik zeg ‘kunnen’ want ik wil je niet over een grens sturen 😉 Erg leuk in ieder geval. Goed om te lezen. Ik heb – via andere manieren – dit soort trajecten al doorlopen destijds toen ik mijn burn out had. En ik blijf alert en veel bezig met Louise Hay en Hicks. Maar dit klinkt wel heel gedegen, goed en liefdevol. Mooi dat je dit bent gaan doen. Hier heb je voor altijd wat aan in je leven.

    Beantwoorden
  8. Dit klinkt als een inspirerende cursus. Ik heb toevallig gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer een meditatie gedaan en wil er nu elke dag weer een doen. Even een rust momentje om weer helemaal tot me zelf te komen.

    Beantwoorden
  9. Oja, het mindfull eten herinner ik me nog van je stories.. de druif! Maar goed idee om dat bij elke maaltijd met de eerste hap te doen! Zo geniet je ook extra van je gemaakte maaltijd lijkt me.

    Beantwoorden
  10. Ik concludeer uit je verhaal dat je veel liever voor jezelf bent eworden en dat je minder een oordeel hebt over jezelf. Je pakt rust op de momenten dat je het nodig hebt. Wat een ontzettende progressie heb je met deze training gemaakt.Daar pluk je vast de vruchten van.

    Beantwoorden

Plaats een reactie