Wat is een Digitale Detox?

Deel dit artikel of sla het op

Nederlanders besteden gemiddeld 5,5 uur per dag achter een scherm. Hoe zit dat eigenlijk bij jou? In dit artikel leg ik je uit hoe je ontdekt wat jouw gemiddelde schermtijd is en waarom steeds meer mensen bewust kiezen voor een digitale detox. Wat is een digitale detox? En hoe kun je hier het best aan beginnen?  

wat is een digitale detox?

In dit artikel lees je:

  1. Waarom zou je smartphone gebruik verminderen?
  2. Smartphone gebruik: ben jij te veel online?
  3. Wat is een digitale detox?
  4. Zo start je jouw digitale detox in 5 stappen

Tip: bewaar dit artikel voor later op Pinterest

digitale detox in 5 stappen PIN

1. Waarom zou je smartphone gebruik verminderen?

Of je nu een alles in één abonnement, prepaid of sim only abonnement hebt: bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone.

En je smartphone gebruiken is echt geen ramp, maar zoals bij alles in het leven: overdaad schaadt.

wat is een digitale detox?

Het teveel gebruiken van je smartphone gevolgen voor je:

  • Slaap: Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen inmiddels aan dat smartphonegebruik voor het slapengaan zeer nadelige gevolgen heeft voor je nachtrust. Het vermindert o.a. je slaapduur en je mentale capaciteiten voor de volgende dag.
  • Focus en productiviteit: je bent steeds afgeleid, bijvoorbeeld op je werk
  • Creativiteit: je hebt verveling en dagdromen nodig om op creatieve invalshoeken te komen
  • Fysieke gezondheid: Door voorover gebogen naar je scherm te kijken, kun je last krijgen van nek-, schouder- en rugklachten. Ook vermoeide ogen, pijnlijke polsen en zere duimen zijn vaak gehoorde klachten.
  • Mentale gezondheid: Stress, angstgevoelens en depressie worden in veel meer onderzoeken in verband gebracht met gebruik van sociale media en smartphones. Uit onderzoek van de Universiteit van Pittsburgh uit 2016 blijkt bijvoorbeeld dat gebruik vanaf een uur per dag bijna 3 keer meer risico op een depressie geeft.

Genoeg redenen om gezond om te leren gaan met die smartphone van je, nietwaar?

2. Smartphone gebruik: ben jij te veel online?

Nederlanders besteden gemiddeld 5,5 uur per dag achter een scherm, waarvan 2 uur en 21 minuten turend naar de smartphone. De andere tijd gaat op aan laptops en tablets.

Hoe zit dat bij jou?

Nou, dat kun je makkelijk zelf opzoeken, want je smartphone houdt dit namelijk netjes voor je bij!

Waar vind je jouw schermtijd op je smartphone?

  • Samsung:  Hier vind je de standaard Android app ‘Digitaal Welzijn’ om je schermtijdinzichten te geven. Ga naar Instellingen en klik op Digitaal Welzijn.
  • Apple: Je vindt je schermtijd op je iPhone door naar Instellingen te gaan en voor Schermtijd te kiezen. Daar vind je een overzicht van je schermuren.
  • Huawei: Je vind je schermtijd door naar Instellingen te gaan en naar beneden te scrollen, totdat je Digitale Balans tegenkomt.
wat is je schermtijd?
En? Valt het mee? Of ben je toch wel geschrokken?

Ben jij toe aan een digitale detox? Lees dan snel verder!

3. Wat is een digitale detox?

Een digitale detox is het tijdelijk afkicken van digitale media en apparaten. De meeste mensen kiezen er vooral voor om af te kicken van de smartphone.

Hoe lang duurt een digitale detox?

Je hoeft echt niet meteen je hele leven of een heel jaar zonder smartphone te doen (zoals Bram van Monfoort in 2012 deed)

Nee, je kunt ook kiezen voor een week, een weekendje of zelfs een dag. Net wat bij jouw behoefte en jouw leven past.

Op die manier ervaar je bewust wat het gebruik van een smartphone op mentaal, fysiek en sociaal niveau eigenlijk met je doet.

wat is een digitale detox?

Mijn ervaring

In 2018 deed ik zelf mee aan de Digitale Detox Week. Ik merkte dat ik in deze periode veel creatiever, relaxter en rustiger in mijn hoofd was.

Sindsdien heb ik mijn abonnement omgezet naar een prepaid kaartje, gebruik ik de app YourHour om me reminders te geven als ik teveel online ben en zet ik regelmatig mijn wifi bewust een paar uur uit.

Ik ben ervan overtuigd dat ook jij zult merken dat je creatiever, socialer en productiever bent zonder die smartphone in je hand. 😉

4. Zo start je jouw digitale detox in 5 stappen

Denk je: yes! Ik ga ervoor! Even geen prikkels, afleiding en lekker de focus op mezelf.

Met deze 5 stappen ga je goed voorbereid beginnen aan je digitale detox!

Stap 1: Waarom ben je online?

Dit psychologische momentje is belangrijk om je detox straks goed vol te kunnen houden.

Houd eens twee dagen lang in de gaten wanneer en waarom je naar je smartphone grijpt.

Is het verveling? Ben je bang iets te missen? Of komt het misschien wel door moeheid of ontevredenheid?

wat is een digitale detox?

Tijdens je digitale detox zullen deze momenten ook voorkomen, dus het is belangrijk dat je een alternatief paraat hebt.

Wat vind je écht leuk om te doen, maar doe je eigenlijk te weinig? Even schrijven, een stukje wandelen of een solo spelletje spelen misschien?

Schrijf deze momenten en alternatieven voor jezelf op. Dan heb je ze achter hand als die smartphone straks naar je lonkt tijdens je zwakke momenten. 😉

Stap 2: Maak kritische keuzes

Van welke apps word je nou écht blij? Welke zijn écht leuk en nuttig?

De meeste gratis spelletjes, social media kanalen en apps verdienen hun geld door jou reclames te laten ziens.

Zij hebben er baat bij dat jij zo lang mogelijk speelt en zo veel mogelijk reclames bekijkt.

wat is een digitale detox?

Wees je hier bewust van, terwijl je de apps op je smartphone kritisch bekijkt.

Welke apps leiden je eigenlijk alleen maar af? Verwijder ze van je smartphone.

Stap 3: Notificaties UIT

Wist je dat de notificaties op je smartphone zo zijn ontworpen dat jij direct de neiging hebt om te reageren?

Het is dus een bewuste marketingstruc om jou af te leiden in je dagelijks leven.

Zet je notificaties uit, zodat je tijdens je detox (en daarna) niet onnodig in de verleiding komt. Dit kun je simpel doen via je Instellingen.

Stap 4: Communiceer over je digitale detox

Ga je aan je digitale detox beginnen? Laat het je omgeving weten.

Op die manier zitten ze niet onnodig op je reactie wachten en wie weet is er wel iemand die met je mee wil doen. Een fijne stok achter de deur.

wat is een digitale detox?

En wil je toch graag sociaal bezig zijn: bellen, brieven schrijven en bij mensen langs gaan kan nog steeds tijdens je digitale detox hoor.

Stap 5: Wifi en mobiele data uit

Heb je bovenstaande stappen met vlag en wimpel doorlopen? Dan is het tijd voor het echte werk!

Plan voor jezelf een dag, weekend of week in, waarin je offline gaat.

Zet je internetverbinding op je smartphone uit (wifi én mobiele data) en tadaa: laat je digitale detox maar beginnen!

Succes!

Meer lezen over smartphones en schermtijd?

Blijf op de hoogte van nieuwe gloednieuwe tips!

Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en volg me op social media:

Cynspirerend.nl Pinterest Cynspirerend.nl Instagram Cynspirerend.nl Facebook

Dit artikel over Wat is een Digitale Detox? bevat een samenwerking. 


Deel dit artikel of sla het op

2 gedachten over “Wat is een Digitale Detox?”

Plaats een reactie