Review: Kaartspel Claim en Reinforcements Sun, Sea en Sky

Deel dit artikel of sla het op

Als je op zoek bent naar een uitdagend kaartspelletje voor 2 personen, dan komt Claim al snel bij je zoekresultaten naar boven. Wij hebben het basisspel nu een paar maanden in huis én kregen van White Goblin Games de 3 nieuwste uitbreidingen (Claim Sun, Sea en Sky) toegestuurd. Wat vinden wij van dit kaartspel? Hoe speel je Claim? En welke gloednieuwe uitbreiding vinden wij het leukst?

review Claim kaartspel voor 2 personen

In deze review over Claim vertel ik je:

  1. Claim kort samengevat
  2. Wat krijg je?
  3. Hoe speel je het spel?
  4. De 3 nieuwste uitbreidingen van Claim
    1. Claim Reinforcements: Sky
    2. Claim Reinforcements: Sea
    3. Claim Reinforcements: Sun
  5. Wat vinden wij van Claim en de 3 nieuwe uitbreidingen?
  6. Waar kun je het spel kopen? Ontdek aanbiedingen & bespaar geld!

Tip: bewaar dit artikel voor later op Pinterest

Review Claim Sun Sea Sky HEADER

1. Claim kort samengevat

  • Claim is een kaartspel voor 2 personen vanaf 10 jaar.
  • De gemiddelde speeltijd is 25 minuten. Als je het spel nog niet kent, heb je circa 15 minuten extra nodig voor het doorlezen van de spelregels.
  • Claim is een stand alone spel. Dit houdt in dat je geen ander spel nodig hebt om dit spel te spelen.
  • Van Claim zijn inmiddels veel uitbreidingssets te koop, waarmee je het basisspel (Claim of Claim 2) kunt aanpassen. Reinforcements Sky, Sun en Sea zijn de nieuwste uitbreidingssets. Deze neem ik verderop met je door in deze review.
  • De uitgever is White Goblin Games.

Lees al onze reviews en spellentips over de spellen van White Goblin Games.

2. Wat krijg je?

review Claim kaartspel voor 2 personen

Wanneer je het spel Claim koopt, krijg je een klein doosje.

Hierin zit:

  • 52 kaarten
  • 2 overzichtskaarten
  • Spelregels (in Nederlands en Engels)

3. Hoe speel je het spel?

review kaartspel claim

Spelregels Claim

De koning is dood! Wie wordt de nieuwe troonopvolger? Jij of je tegenstander?

Win met de juiste tactiek het hart van de meeste facties in het land en wordt de nieuwe koning.

Huh? Wat zijn facties in Claim?

review kaartspel Claim en nieuwste uitbreidingen
De 5 facties uit het basisspel Claim

Facties zijn de soorten volken in je land.

In het basisspel van Claim zitten 5 volken (oftewel: facties), namelijk Goblins, Ridders, Ondoden, Dwergen en Dubbelgangers.

Elke factie heeft zwakkere en sterkere leden. Dit kun je zien aan het cijfer op de kaart en natuurlijk aan het mooi vormgegeven plaatje van het karakter.

review: claim basis kaartspel
Voorbeeld: de zwakste en sterkste Goblins uit het spel

Ook heeft elke factie speciale krachten waar je rekening mee moet houden tijdens het spel (hier ga ik verderop in deze review verder op in).

Tijd om de facties voor je te winnen en het spel te beginnen. Dat doe je in de volgende 2 fases:

Fase 1: Rekruteer je volgelingen

Elke speler krijgt 13 handkaarten. De overige 26 kaarten liggen op een gedekte stapel in het midden.

Er wordt een volgeling (bovenste kaart van de gedekte stapel) in het midden van de tafel gelegd. Vervolgens strijden jullie om deze volgeling.

Review Claim Kaartspel

Hoe? De leider legt een kaart neer en de andere speler moet deze kaart beantwoorden. In eerste instantie met dezelfde factie, tenzij hij dit niet kan of er speciale krachten zijn (hierover later meer). Dan mag hij met een kaart uit een andere factie strijden.

De winnaar van de slag krijgt deze volgeling voor fase 2 van het spel. De verliezer krijgt de bovenste volgeling van de gedekte stapel.

De twee kaarten waarmee de slag is gespeeld, worden afgelegd. Deze worden de rest van het spel niet meer gebruikt.

Ga zo door, totdat alle 26 volgelingen uit de gedekte stapel zijn verdeeld.

Advertentie

Fase 2: Verzamel je aanhangers

Neem nu je 13 verzamelde volgelingen uit fase 1 in je handen.

Ook nu gaan jullie met slagen proberen te winnen van elkaar. De Leider legt de kaart op en de ander beantwoord met een kaart.

Review Claim - Fase 2 Speluitleg

De winnaar van de slag wint beide kaarten: deze kaarten leg je op je score stapel en tel je straks bij elkaar op tijdens de puntentelling.

Wanneer is het spel afgelopen?

Als fase 1 en 2 gespeeld zijn, is het tijd om de aanhangers in je score stapel te tellen.

Wanneer heb je gewonnen?

Review Claim

Duik in je score stapel! Van elke factie tel je het aantal aanhangers die je heb vergaard.

Heb je 3 of meer facties voor je gewonnen? Dan mag je jezelf kronen tot de nieuwe koning van het koninkrijk!

Zo simpel? Nee! Het draait om de speciale krachten van de facties

Is dat alles? Nee. De kracht van dit spel zit in slim omgaan met speciale krachten.

review kaartspel claim

In het basisspel hebben de facties de volgende speciale krachten:

  • Goblins: Geen speciale kracht
  • Ridders: Als de ridderkaart als antwoord op een Goblin kaart wordt gespeeld, wint de ridder altijd. (in beide fases)
  • Ondoden: De ondoden worden niet afgelegd in fase 1 (Ze gaan niet dood, hè). De winnaar van de slag krijgt de gespeelde ondodenkaarten voor zijn score stapel, zodat ze meetellen met de puntentelling aan het eind van het spel.
  • Dwergen: In fase 2 zijn de gespeelde Dwergenkaarten altijd voor de score stapel van de verliezer.
  • Dubbelganger: Deze kaart mag je altijd spelen in plaats van de gevraagde factie, zelfs als je die factie kunt volgen. Degene met het hoogste cijfer op de kaart wint de slag. (in beide fases)

Deze krachten maakt het kaartspel juist uitdagend, want je moet ineens veel meer nadenken over de tactische gevolgen van je acties.

4. De 3 nieuwste uitbreidingen van Claim

review Claim uitbreidingen Sun Sky en Sea
Uitbreidingen: Sun, Sky en Sea

Sinds de komst van Claim zijn er al een tal van uitbreidingen bijgekomen.

In deze uitbreidingen zitten facties die je individueel kunt vervangen met facties uit het basisspel. Hiermee kun je dus eigenlijk je eigen unieke kaartspel in elkaar zetten, waar jullie blij van worden.

De nieuwste 3 uitbreidingen van Claim neem ik hieronder met je door.

1. Claim Reinforcements: Sky

Claim uitbreiding Sky

Welke facties zitten er in Sky?

  • Engelen: Heb je in je score stapel geen andere kaarten met hetzelfde cijfer als jouw engel? Dan mag je deze Engel dubbel tellen bij de puntentelling.
  • Adelaars: Adelaars mogen niet 2 keer achter elkaar een slag beginnen (tenzij je niet anders kan)
  • Pterosauriërs: Elke Pterosauriër boven de 7 sterft uit en telt niet mee voor de puntentelling.
  • Bliksem Elementen: In Fase 2 mag je deze kaarten uit je score stapel halen en inzetten als verhoging van je gespeelde kaart.
  • Vulturekin: Heb je bij de puntentelling de meeste Vulturekin kaarten? Schudt dan de aflegstapel van fase 1 en haal hier gedekt 2 extra kaarten uit voor je score stapel.

Review Claim reinforcements: Sky

Dit vinden wij de leukste factie om toe te voegen

De Vultureskin kaarten vinden erg leuk om te spelen als factie, omdat het op het laatste moment de puntentelling nog om kan gooien. Zeker in combinatie met de Engelenkaarten met hun dubbele waarde.

Dan kun je ineens toch als koning gekroond worden door die laatste extra 2 kaarten. Of juist de winst alsnog verliezen. Een grappige toevoeging voor een verrassend eindeffect.

2. Claim Reinforcements: Sea

Review Claim uitbreiding Sea

Welke facties zitten er in Sea?

  • Piraten & Koninklijke Marine: Piraten en Koninklijke Marine moeten samen worden gespeeld. Piratenkaarten die bij de puntentelling dezelfde waarden hebben als de Koninklijke Marine kaarten in je score stapel tellen niet meer als Piraat. Zij tellen mee voor de puntentelling van de Koninklijke Marine.
  • Zeemonsters: Als er een zeemonster wordt gespeeld, moeten de spelers gedekt 1 kaart uit hun hand ruilen (alleen in fase 1).
  • Octopussen: Elke kaart van een andere factie met een waarde van 8 of hoger wint automatisch van een Octopus.
  • Vismensen met Drietanden: Heb je een vismens gespeeld en verloren? Pak dan een drietand kaart. De waarde van alle vismenskaarten wordt met 1 verhoogd voor elke drietandkaart die je bezit.

Review Claim uitbreiding Sea

Dit vinden wij de leukste factie om toe te voegen

Wij vinden meerdere facties uit deze uitbreiding leuk om te spelen. De Piraten en Koninklijke Marine combinatie is tactisch en tegelijkertijd zijn de regels niet moeilijk te onthouden.

De Zeemonsters en Vismensen met Drietanden brengen ook een verrassende wending aan het spel. Hier spelen we ook erg graag mee.

3. Claim Reinforcements: Sun

Review Claim reinforcements: Sun

Welke facties zitten er in Sun?

  • Zon Monniken en Ster Monniken: Deze 2 facties moeten samen worden gespeeld. Als een Zon monnik gespeeld wordt, moet deze beantwoord worden met een Ster Monnik (en vice versa). De hoogste kaart wint. Als een monnik beantwoord wordt met dezelfde soort monnik, verliest hij automatisch de slag.
  • Profeten: Op een deel van deze profeten kaarten staan runen getekend. Zijn er in totaal meer dan 3 runen in de scorestapels? Dan wint degene met de meeste runen deze factie voor zich. Zijn er slechts 3 of minder runen in de scorestapels? Dan winst degene met de minste runen deze factie.
  • Zandwormen: Als een slag wordt gestart met een zandworm, dan moet deze slag gedekt gespeeld worden. Pas aan het einde van deze fase worden deze kaarten onthuld. (Geld voor beide fases)
  • Schorpioenen met Stekels: Als je in Fase 2 een schorpioen aan je score stapel toevoegt, moet je een stekel pakken. Deze geven je verplichte bonus- of strafpunten, die je in de volgende slag moet gebruiken.

Review Claim reinforcements: Sun

Dit vinden wij de leukste factie om toe te voegen

Bij deze set zijn we het niet helemaal met elkaar eens.

Mijn man vindt de Profeten leuk. Dat komt, omdat hij meer overzicht houdt over de kaarten die in het spel zijn. Dat ben ik met mijn chaotische koppie al snel kwijt.

Ik vind zelf de Zandwormen leuker, vanwege de verrassende uitkomst aan het eind van een fase. Ik houd wel van een verrassingselement, terwijl mijn man liever overzicht bewaard in het spel.

Let op: bij deze versie zit een fout in de overzichtskaarten en spelregels. De symbolen van de zonmonniken en de profeten zijn hier omgewisseld. Handig om vooraf te weten als je de spelregels doorleest. Dat scheelt een hoop zoeken naar runen op de verkeerde kaarten, geloof me. Pffff…

5. Wat vinden wij van Claim en de 3 nieuwe uitbreidingen?

review kaartspel Claim

Laten we allereerst bij het basisspel Claim beginnen. Dit spel hebben we nu zo’n twee maanden in huis.

Wij vinden het een lekker tactisch kaartspel voor twee personen. Het is wat ons betreft geen filler game (makkelijk, snel spel), omdat het even tijd kost om de de speciale krachten en de gevolgen voor het spel onder de knie te krijgen.

De vormgeving van het spel vind ik bijzonder mooi. En ook een leuk detail is dat de meest machtige Goblin een White Goblin is. Een vrolijke knipoog naar de uitgever.

Wat vinden we van de 3 nieuwe uitbreidingen?

review kaartspel Claim en nieuwste uitbreidingen

Na een paar weken Claim in huis te hebben, vielen de 3 gloednieuwe uitbreidingen al op onze mat.

In eerste instantie hadden wij een kleine verwarring over wat te doen met deze uitbreidingen. Want eigenlijk zijn de facties in de reinforcements Sea, Sky en Sun geen uitbreidingen op het spel, maar mogelijke vervangingen voor de basisfacties in het spel. Dit had voor ons nog duidelijker in de spelregels vermeld mogen worden.

Als je dat eenmaal duidelijk hebt, kan het plezier beginnen. De mogelijkheden zijn talrijk met deze 3 uitbreidingen. Je kunt naar eigen inzicht een koninkrijk met 5 volken (facties dus) starten en hiermee spelen. Het leuke hiervan is dat je het spel op die manier kunt aanpassen, zodat het helemaal bij jullie als spelers past.

review kaartspel claim

Ik denk dat wij net te veel uitbreidingen in één keer binnen hebben gekregen, want alle nieuwe facties met hun specifieke krachten begonnen ons na een paar potjes wel te duizelen! 🙂

Ook is het enigszins onoverzichtelijk als je met meerdere uitbreidingen tegelijkertijd speelt dat je verschillende overzichtskaarten bij je hebt liggen. Dit werkt soms verwarrend.

Met meerdere uitbreidingen in huis is het daarom aan te raden om de Claim Big Storage Box aan te schaffen, zodat je alle uitbreidingen handig bij elkaar kunt bewaren.

Favoriete nieuwe uitbreiding

Onze favoriet wat betreft de uitbreidingen is zeker Sea, omdat het maar liefst 4 facties heeft waar we graag mee spelen.

Deze nieuwe, tactische krachten vinden wij toegankelijk en makkelijker te onthouden dan sommige krachten uit andere uitbreidingen.

Review Claim reinforcements: Sea

Tip voor beginners

Onze tip voor beginners: als je Claim voor het eerst wil spelen, begin dan alleen met het basisspel. Hierdoor kun je eerst het spelverloop en de speciale krachten goed in je hoofd krijgen.

Wanneer dat lekker loopt, kun je elke keer weer uitbreiden met een nieuwe reinforcement waar je nieuwsgierig naar bent.

Wij merkten dat we doordat we in een korte periode met 3 nieuwe uitbreidingen speelden de kluts af en toe kwijt raakten door al die nieuwe krachten die we ineens moesten onthouden.

Dit kan demotiverend werken en dat is zonde van dit mooie en zeer verslavende spel.

review Claim kaartspel voor 2 personen

Tip: extra tactisch element inbrengen als je met uitbreidingen speelt

Heb je één of meerdere uitbreidingen? Dan raden wij je aan om het volgende extra tactische element toe te voegen aan het begin van je spel.

Leg aan de start van het spel de 5 facties van het basisspel op tafel. Geef daarna beide spelers de kans om 2 facties naar eigen inzicht te bepalen (je kunt de basisfactie vastzetten of deze vervangen voor een factie uit één van de uitbreidingen). De vijfde factie van het basisspel blijft altijd in het spel.

Hierdoor speel je telkens weer een heel ander potje Claim, terwijl het spelverloop (met de 2 fases en daarna de puntentelling) gelijk blijft.

review kaartspel claim

Voor wie is Claim een aanrader?

Claim is een uitdagend kaartspel voor 2 personen. Het basisspel is een combinatie van een flinke lading tactiek met een vleugje geluk.

Wij vinden claim een aanrader voor spelers de elkaar het liefst tactisch alle hoeken van de spelletjestafel laten zien.

Het is een uitdagend kaartspel dat – vooral met de uitbreidingen – constant blijft verrassen.

Ons oordeel samengevat:

  • Vormgeving: 9/10
  • Feitenkennis: 1/10
  • Tactisch: 10/10
  • Geluk: 4/10
  • Samenwerken: 1/10
  • Dwarsbomen: 8/10
  • Toegankelijkheid: 7/10

Algehele beoordeling 7,5/10

Bekijk hier of Claim onze Kaartspellen Top 10 heeft gehaald!

6. Waar kun je Claim kopen? Ontdek aanbiedingen & bespaar geld!

De adviesprijs van het Claim basisspel is 12,95

Koop Claim hier bij Bol.com:

Of klik direct op onderstaande links om de actuele prijzen en aanbiedingen van Claim te bekijken bij:

Claim uitbreiding Sun, Sea en Sky

De adviesprijzen van de uitbreidingssets zijn 12,95 per stuk:

Klik direct op onderstaande links om de actuele prijzen en aanbiedingen van de uitbreidingen van Claim te bekijken bij:

Meer over Kaartspellen lezen?

Of ontdek ons volledige overzicht met spellenreviews en tips!

Op de hoogte blijven van gloednieuwe spellenreviews en spellentips?

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse spellen nieuwsbrief en volg me op social media:

Cynspirerend.nl Pinterest Cynspirerend.nl Instagram Cynspirerend.nl Facebook

Deze review over Claim en de uitbreidingen Sun, Sky en Sea bevat een samenwerking met White Goblin Games en daarnaast komt voort uit onze liefde voor spellen. In deze blog staan affiliate links.


Deel dit artikel of sla het op

3 gedachten over “Review: Kaartspel Claim en Reinforcements Sun, Sea en Sky”

  1. Claim ligt hier regelmatig op tafel. Wat leuk om de nieuwe uitbreidingen al te ontdekken via je blog! Hopelijk zijn ze snel te koop!

    Beantwoorden

Plaats een reactie