Resiverslag: Op vakantie in Cornwall

Vorig jaar rond deze tijd gingen we voor het eerst op vakantie in Cornwall. We zijn verliefd geworden op het gebied, maar moesten onverwacht onze vakantie afbreken in verband met de gezondheid van mijn vader. We waren van plan om dit jaar weer te gaan, maar helaas stak het coronavirus daar een stokje voor. Hopelijk gaat het volgend jaar wel door. Om niet te vergeten waarom we zo gek zijn geworden op Cornwall, deel ik vandaag een klein verslag van onze vakantie in Cornwall met je.

Bewaar dit reisverslag over vakantie in Cornwall voor later:

Waar ligt Cornwall?

Cornwall is één van de meest zuidelijke districten van Groot-Brittannië en daardoor ook de meest warme.

Het klimaat van Cornwall is, ten opzichte van de rest van Engeland zeer zacht.

Cornwall staat erom bekend dat men gemakkelijk verschillende (sub-)tropische planten in de open grond kan houden. De hoofdstad is Truro.

Mij spreekt persoonlijk het ruige en vaak nog ongerepte landschap erg aan. En dat in combinatie met de zee vind ik heerlijk.

De autoreis naar Cornwall

Vakantie in Cornwall

Wij zijn in drie dagen naar Cornwall gereden met de auto via de Eurotunnel. In totaal duurt de reis zo’n 13 uur.

Achteraf gezien hadden we er ook best 2 dagen over kunnen rijden, want onze dochter had het prima naar haar zin in de auto.

Onze eerste stop was in Jabberke (België). De dag erna reden we in een uurtje naar de Eurotunnel.

Advertentie
Bol AlgemeenBol Algemeen

Door de EuroTunnel

Vakantie in Cornwall

We hadden van tevoren onze tickets geboekt via Direct Ferries (i.p.v. de normale website van de Eurotunnel, omdat wij geen creditcard hebben. Bij deze website kun je gewoon met Ideal betalen).

Wij waren lekker op tijd en konden met een trein eerder mee. De EuroTunnel is vooral veel wachten, want je paspoort en je auto wordt meerdere malen gecontroleerd.

Verder is de Eurotunnel eigenlijk een kwestie van de trein inrijden en je auto op de aangewezen plek neerzetten.

Vakantie in Cornwall

Wij hadden onze dochter een zaklamp cadeau gedaan, omdat we een lange, donkere tunnel in gingen. Maar eigenlijk was dat niet echt nodig.

Binnen 30 minuten ben je aan de andere kant en al die tijd brandt er gewoon licht in de trein. Maar ukkie vond de zaklamp desalniettemin een erg geslaagd cadeautje.

Links rijden en tussenstops nemen

Grote Costa bakken koffie

Als je de trein uitkomt, is het grootste ‘probleem’ wennen aan het links rijden.

Mijn man had hier in eerste instantie binnen de bebouwde kom best moeite mee, dus we zijn meteen de M-wegen (snelwegen) op gegaan. En dat ging eigenlijk erg goed.

Met een kaart en tomtom bij de hand ging het rijden erg makkelijk.

Langs de M-wegen heb je veel service plekken die ideaal zijn voor een tussenstop. Hier vind je minimaal één restaurant, toiletten en een tankstation. Ideale plekken om even de benen te strekken.

Speelplek van Hog & Hedge

Mijn man vond de enorme bakken koffie van Costa een aanrader en in Cornwall zelf is Hog & Hedge aan de A30 ééntje om te onthouden.

Daar vind je lekker eten, een leuke speelhoek voor kids en een aparte verschoon- en kolfruimte.

Onze tweede overnachting was in Hungerford. Een klein plaatsje met mooie Engelse huizen.

Onze Authentieke Barn

Vakantie in Cornwall

Toen we de dag erna door de kleine plattelandstraatjes eindelijk uitkwamen bij ons vakantiehuis in Hayle kregen we meteen dat gevoel wat we zochten: Rust.

Onze Chestnut Barn was een omgebouwde schuur van een boerderij. Met mooie dikke stenen muren en authentieke plafonds. Erg mooi!

Daarnaast waren er heerlijke banken die ik zo mee naar huis zou nemen als dat zou kunnen.

En de keuken was volledig uitgerust en nodigde mij zelfs tijdens de vakantie uit om lekker te kokerellen.

De uiterst gastvrije eigenaresse Judi was heel vriendelijk, maar liet je ook met rust als je daar behoefte aan had. Er hing een rustige, ontspannen sfeer. Het leek wel een natuurhuisje. Heerlijk!

Eropuit in Cornwall

We zijn op verschillende plekken in Cornwall geweest.

Dit waren onze favoriete uitjes in Cornwall.

Tip 1: St Ives

Vakantie in Cornwall

Dit wonderschone dorpje aan zee is voornamelijk bekend als kunstenaarsdorp. Het heeft een leuk centrum met veel kleine snuffelwinkeltjes en ateliers.

Ik kon daar helemaal mijn lol op, dat snap je natuurlijk wel. Sommige winkeltjes hebben zelfs een belachelijk mooi uitzicht op zee.

Ook een echte aanrader is het Barbara Hepworth museum. Dit kleinschalige museum geeft je een mooi beeld van de kunstenares en haar beeldhouwkunsten.

Haar oude atelier en beeldentuin zijn na haar overlijden zoveel mogelijk in oude staat gelaten. Het is dus aan te raden om hier naartoe te gaan op een droge dag.

Vakantie in Cornwall

Wanneer je een entree ticket koopt, kun je overigens de hele dag naar hartenlust langskomen.

Dus je heb je toch even minder mazzel met het weer dan kun je later weer langs lopen.

Tip: Op dit gratis plattegrondje van Little Birdie Guides kun je veel pareltjes ontdekken om in St Ives te bezoeken.

Tip 2: Flambards

Vakantie in Cornwall

Flambards in Helston is eigenlijk een klein pretpark. Aangezien wij er eind september op een regenachtige dag kwamen, was er niet veel open.

Flambards heeft gelukkig wel een overdekt Victoriaans dorp.

In dit dorp zijn er meer dan 50 winkels nagebouwd. Zo krijg je een inkijkje in de huizen van die tijd en zie je duidelijk het verschil tussen arm en rijk.

Vakantie in Cornwall

Speciaal voor spelletjesgekken hebben ze een gratis mysterie puzzeltocht gemaakt.

Deze puzzeltocht leid je door het dorp heen met leuke feitjes en geeft je bij elke locatie opdrachten.

Die puzzeltocht zit erg goed in elkaar en zorgt ervoor dat je spelenderwijs nog gedetailleerder en bewuster kijkt naar het moois wat dit dorp te bieden heeft.

Vakantie in Cornwall

Omdat wij in het laagseizoen kwamen, mochten we voor een gereduceerd tarief bij Flambards naar binnen.

Met dit entreekaartje konden we tevens gratis naar een soort Monkey Town naast het park. Ook daar hebben we (en dan vooral ukkie) met veel plezier gebruik van gemaakt.

We willen zeker nog een keer naar Flambards op een zonnige dag, wanneer ook de buitenattracties open zijn. Want we zijn benieuwd wat het park nog meer te bieden heeft.

Tip 3: St Michaels Mount

Vakantie in Cornwall

Dit is een bijzonder eiland dat afhankelijk van het getij per boot of al wandelend kan worden bezocht.

Als het vloed is kun je er enkel met behulp van een bootje komen en bij eb ontstaat er ineens een verhard pad waarover je in 5 minuten naar het eilandje kan lopen.

Op het eiland vind je (naast een paar restaurants en winkeltjes) vooral een grote berg met een mooi kasteel hierop.

Vakantie in Cornwall

Het is wel een beste klim naar het kasteel toe. Maar alleen al vanwege het mooie uitzicht is dat zeker de moeite waard.

Er is voor kinderen ook een puzzeltocht, maar naar onze bescheiden mening ontbreekt daarin elke vorm van creativiteit. Daarvoor kun je beter naar Flambards gaan.

Tip 4: Op de bonnefooi touren door Cornwall

Cornwall heeft een mooi, ruig landschap waar wij erg van hebben genoten. Zo hebben wij een paar keer de auto gepakt en zijn we op de bonnefooi gaan touren.

Op deze manier kom je de meest verrassende plekken tegen. Een paar mooie plekken die je tijdens je vakantie in Cornwall niet mag missen, zijn wat ons betreft:

Land’s End

Vakantie in Cornwall

Hier zit je op het uiterste puntje van Groot Brittannië. Er zitten wat toeristische winkeltjes en attracties bij die wij niet zo bijzonder vonden.

Wat wel bijzonder was, was het uitzicht. Het vergezicht over de eindeloze zee en de kliffen is hier erg mooi. Je kunt er ook mooi wandelen.

Maarre… toen wij er waren, waaiden we bijna weg. Dus misschien nog iets voor onze reis volgend jaar?

St Agnes Station Crafts

Als je van handgemaakte kunstwerkjes houdt, neem dan even een tussenstop bij St Agnes Station Crafts.

Hier hebben een paar lokale kunstenaars een oud treinstation omgebouwd tot ateliers en een galerij.

Ik heb hier een paar mooie kunstwerkjes gekocht als souvenir. Erg charmant en kleinschalig.

Devil’s Hole

Vakantie in Cornwall

Ondanks de naam een erg mooie tussenstop met een adembenemend uitzicht.

Je kunt je auto gewoon even parkeren en een klein stukje wandelen om één van deze mooie plaatjes te schieten.

Trevaskis Farm

Vakantie in Cornwall

Dit is een boerderij waar je boodschappen kunt doen, dieren kunt bekijken en je eigen fruit en groente van het seizoen mag plukken. In ons geval waren dat… pompoenen! Echt ontzettend veel!

Wij hebben in het bijbehorende restaurant ontzettend lekker gegeten. Enne… als toetje mag je een keuze maken uit het belachelijk grote aanbod aan goddelijke taarten bij de toonbank.

Elke zondag organiseren ze een traditionele, Britse ‘Sunday Roast’. Daar konden we dit keer helaas niet naartoe, maar die staat zeker op ons lijstje voor de aankomende vakantie in Cornwall.

Onze vakantie is nog niet af; we willen terug!

Vakantie in Cornwall

Helaas kregen we tijdens onze vakantie vorig jaar het bericht dat het niet goed ging met met de gezondheid van mijn vader. Hierdoor hebben we voortijdig onze vakantie moeten afbreken.

We zijn toen in twee dagen terug gereden naar Nederland (met een tussenstop in Hilton Maidstone. Fijn, comfortabel hotel trouwens.)

Daardoor hebben we nog wel wat bezienswaardigheden op ons to do lijstje staan.

Wat we nog willen zien tijdens onze vakantie in Cornwall in 2021

Vakantie Plannen 2020

Hopelijk staat ons in 2021 niets meer in de weg om terug te gaan naar Cornwall.

We willen dan zeker nog een kijkje nemen bij:

• Eden Project: Een botanische tuin in Bodelva. Het domein omvat twee grote kassencomplexen waarin 5.000 soorten planten groeien, afkomstig uit verschillende klimaten.
  • Strand: Cornwall staat bekend om zijn 75 mooie stranden. Op St Ives na hebben we bijna geen strand bezocht, maar we waren er in 2019 ook eind september. Volgend jaar gaan we (als alles mee zit) in juni.
  • The Lost Gardens of Heligan: Een landgoed, bestaande uit Engelse tuinen, een enorme moestuin, speeltuinen, dierenweides en zelfs exotische tuinen inclusief een jungle.
  • Truro: de hoofdstad van Cornwall en zeker geschikt om even keer lekker te shoppen.

Van bovenstaande tips kan ik je nog niet vertellen hoe ze bevallen. Daar hoop ik volgend jaar een fijne blog over te kunnen schrijven.

Meer lezen over vakanties en kinderen?

Of bekijk hier alle vakantie- en reistips op mijn blog.

Blijf op de hoogte van gloednieuwe artikelen!

Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief en volg me op social media:

Cynspirerend.nl Pinterest Cynspirerend.nl Instagram Cynspirerend.nl Facebook

Deze blog bevat geen samenwerking met een bedrijf, maar komt volledig voort uit mijn eigen enthousiasme. In deze blog staan wel affliate links.

Cynthia Lukassen

9 gedachten over “Resiverslag: Op vakantie in Cornwall”

1. Na het lezen van je blogpost heb ik gelijk zin om te gaan. Ben er nog nooit geweest. Hopelijk kunnen we binnenkort weer zorgeloos reizen zonder coronamaatregelen.

2. Ziet er heerlijk uit. Ik hjeb een road trip door het zuiden van Engeland op mijn bucket list staan. Lijkt me prachtig!

3. Dat ziet er prachtig uit! Ik ben dol op Engeland. Het meeste ben ik in Londen geweest en het noorden van Engeland (Liverpool, Leeds, Manchester, Durham, York)

4. Helaas nog nooit geweest, maar het is zeker een bestemming waar ik graag naar toe zou willen. Alleen mijn vriend is nog niet zo overtuigd vanwege het weer. Hopelijk komt het er ooit van.

5. Ik ben nog nooit in Cornwall geweest, maar ik heb er vaker goede dingen over gehoord. Mijn zus vond Truro ook leuk om te winkelen.