Me-time voor mama

5x Me-Time voor Mama (+Winactie!)

kruiden kopen

Me-time betekent eigenlijk simpelweg even tijd voor jezelf. Sinds ik moeder ben, houdt het in dat ik die tijd echt moet plannen. En zeker tijdens deze thuisblijfperiode, waarin we thuiswerken combineren met thuis zorgen voor onze dochter is tijd maken voor mezelf een uitdaging. En daarom juist zo nodig. En ik ben vast niet de enige. Daarom deel ik vandaag 5 me-time voor mama tips die ook in deze thuisblijfperiode helpt om een stukje rust te bewaren.

Even iets vooraf…

Deze blog over me-time voor mama had ik al een tijdje geleden klaargezet en het leek me mooi om deze met jullie te delen op de woensdag voor moederdag. Als een cadeautje voor alle mede-mama’s. Een reminder om de tijd te nemen voor jezelf en goed voor jezelf te zorgen.

Zeker toen Mary-Lou van Tijd voor Mama op de proppen kwam met haar mooie kaartenset en we deze blog konden combineren met een mooie winactie voor jullie. (Meer over deze mooie kaartenset en deze leuke winactie lees je onderaan deze blogpost.)

Me-time voor mama

Overspannen hoofd

Maar de tijd heeft me intussen ingehaald en ik zit op advies van mijn huisarts en psycholoog thuis met overspannenheidsklachten. Ik ben erg moe, moet veel huilen, oftewel: Ik kan niet veel hebben. Dus inmiddels zijn mijn eigen tips actueler dan ooit voor mezelf.

Het wordt tijd om mijn eigen me-time voor mama tips weer in uitvoering te brengen. Want het is erbij ingeschoten de laatste tijd.

Daarom zie ik deze blog eigenlijk ook als cadeautje en reminder voor mezelf. Want eerlijk is eerlijk: Ik heb te weinig aan mezelf gedacht de laatste tijd.

Ik neem een time out: Tijd voor Me-Time

Zoals ik al op mijn Facebookpagina en Instagrampagina heb aangegeven, houdt dit in dat ik ook op mijn blog een time-out ga nemen. Even tijd inlassen om te ontspannen, te herstellen. Me-time dus.

Eigenlijk is het dus heel mooi dat dit voorlopig even mijn meest actuele blog zal zijn. Precies dat waar ik nu mijn focus op moet leggen: Me-time

Me-time Tip 1: Zet die dubbele focus uit

Me-time voor mama
Duidelijk een pre-overspannen foto

Als ouders heb je als je kind thuis is (onbewust) een dubbele focus aanstaan. Je bent bezig en tegelijkertijd staan je oren en ogen op scherp voor signalen van je kind. Dat is heel normaal, maar niet altijd even handig voor de rust in je hoofd.

Ik vind het heerlijk om elke dag even een stukje te lopen in mijn ééntje. Juist door even fysiek bezig te zijn, komt mijn hoofd tot rust. Er vallen kwartjes en het zorgt ervoor dat ik kan relativeren. De afgelopen weken had ik dat echt nodig, omdat de combinatie van thuis alles draaiende houden en veel werkstress niet hielpen om mijn innerlijke rust goed te kunnen bewaren.

Als je het huis niet uit kan, heb ik een andere tip: Sinds 2 weken gebruiken mijn man en ik een noise cancelling headphone. Je kunt deze gebruiken tijdens het thuiswerken, maar ook om zonder afleidingen te bloggen, lezen of om ongestoord muziek te luisteren. Ideaal!

Me-time Tip 2: Duik de keuken in

Me-time voor mama

Ik kan erg rustig worden van het verzinnen en uitproberen van nieuwe recepten. Dan pak ik één van mijn favoriete kookboeken erbij of wat leuke, nieuwe recepten uit mijn Pinterest kookboekje. En dan ga ik gewoon even wat klooien in de keuken.

Als ik lekker in de keuken mijn gang kan gaan en er alle tijd voor heb, wordt mijn hoofd lekker stil. Heerlijk!

Al improviserend kom ik dan op de leukste, nieuwe recepten. Zo ben ik bijvoorbeeld op het idee van mijn ‘Luie Spekkoek cake‘ en mijn ‘Romige Bloemkoolsoep met Gehaktballetjes‘ gekomen.

Me-time Tip 3: Verzorg jezelf

Me-time voor mama

Normaal gesproken zou ik je een dagje welness aanraden. Even lekker weg, ontspannen en relativeren (want al die echte lijven om me heen zien, helpt me meteen om mijn zelfbeeld wat op te krikken).

Maar ja, dat is nu eventjes geen optie helaas.

Maar dat houdt niet in dat je jezelf thuis niet even lekker in de watten kunt leggen. Oftewel: Ga in bad, lak je nagels of neem een maskertje. Ik vind de maskertjes van Kruitvat Originals erg fijn; je hebt zelfs 1 minuten maskers voor de snelle me-time momentjes. 😉

Enne… mocht je in Ede wonen, kijk dan eens naar deze lijst van lokale health & beauty specialisten uit Ede voor kwalitatief goede producten en goede beautytips.

Daarmee help je een lokale ondernemer én zorg je goed voor jezelf.

Me-time Tip 4: Ga ‘Strijken’

Me Time voor Mama

Strijken? Huh? Vooral de mensen die me goed kennen, zullen bij het lezen van dit kopje omvallen van verbazing. (Cynthia? Strijken? Is ze gek geworden?)

Maar strijken betekent bij ons thuis al lang niet meer kleding strijken, maar het staat voor je even terugtrekken. Je hersenen even uit de kreukels strijken, zeg maar.

Als het mij (of mijn man) even teveel wordt, dan zeggen we “Ik ga even strijken”. De ander weet dan hoe laat het is en neemt zonder verdere uitleg de zorg voor onze dochter even waar.

Dan neem ik even de tijd om gewoon even te mijmeren, een spelletje te spelen of te schrijven. Deze strijktijd helpt mij om in korte tijd mijn ‘ontplofte’ kop weer tot rust te krijgen. (Zeker de laatste paar dagen)

Een vriendin van me bekende me laatst trouwens dat ze wel eens in haar auto gaat zitten. Niet om te rijden, maar gewoon om even te zitten. Met een muziekje aan of met een tijdschrift. Even niets moeten. Even in haar eigen coconnetje. Dat kan natuurlijk ook!

Me-time Tip 5: Motiveer jezelf om structureel Me-Time te nemen

Me-time voor mama

Om te voorkomen dat je hoofd ‘ontploft’ is het handiger om me-time structureel in te plannen en jezelf te herinneren aan tijd voor jezelf. Dit vind ik echt een uitdaging.

Van Tijd voor Mama ontving ik deze mooie motivatiekaarten voor mama’s. Het is een setje pakkende teksten die je op een liefdevolle manier herinneren aan me-time voor jou als mama. Want tijd voor jezelf nemen is niet egoïstisch, maar broodnodig.

Je kunt deze mooie kaartjes bijvoorbeeld ergens duidelijk zichtbaar ophangen als reminder. Ik heb zelf het hele stapeltje met kaarten duidelijk in het zicht liggen. Af en toe ga ik even zitten om er ééntje te trekken als inspiratie.

De quote ‘Verwar willen niet met moeten’ raakte mij persoonlijk erg. Want ik wil veel, maar dat houdt niet in dat alles ook daadwerkelijk (nu!) moet gebeuren.

Vaak is het goed om een stapje terug te nemen, zodat je op een later moment genoeg energie hebt om twee stapjes vooruit te kunnen zetten. Of één. Of gewoon nog even een momentje langer te blijven zitten. Ook goed.

Herkenbaar?

Winactie: Win Motivatiekaarten van Tijd voor Mama

Me-time voor mama

Tijd voor Mama is een mooie webshop voor moeders. Mary-Lou (mama van 3 kids, eeuwig verloofd met Benjamin en ondernemer) geeft op haar website veel inspiratie voor me-time voor mama’s door middel van inspirerende blogs en mooie verrassingspakketjes voor moeders. Kijk gerust eens op Tijd voor Mama voor meer inspiratie!

Ik vind het erg leuk dat ik van Mary-Lou een mama blij mag maken met deze mooie set met motivatiekaarten voor mama’s.

Wil jij deze motivatiekaarten zelf winnen of cadeau geven aan jouw moeder?

Laat dan hieronder een reactie achter en vertel me waarom jij (of jouw moeder) wel wat me-time kan gebruiken!

Wil je extra kans maken?

Op woensdag 20 mei maken we de winnaar bekend door middel van lootjes trekken. De uitslag is te zien in de stories van mijn Facebook pagina en Instagram pagina. Ook krijg je een mail van mij. Als je binnen een week reageert, geef ik jouw adresgegevens door aan Tijd voor Mama. Je krijgt je gewonnen motivatiekaarten dan zo snel mogelijk thuis gestuurd. Wanneer we geen reactie ontvangen, gaan we een andere winnaar loten.

Hoe zorg jij voor voldoende tijd voor jezelf? Enne… Doe je mee aan deze mooie winactie?

Me-time voor mama

Wil je meer lezen over opvoeden en moederschap?

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief of volg me op Pinterest, Facebook en Instagram.

Deze blog over me-time voor mama bevat een samenwerking met Tijd voor Mama. In deze blog staan tevens affliate links.

 

Deel dit artikel of bewaar het voor later
  • 36
  • 10
  •  
  •  
  •  
    46
    Shares

43 gedachten over “5x Me-Time voor Mama (+Winactie!)”

  1. Soms is gmhet fijn als een ander voor je de keuze maakt om gas terug te nemen. Zoals ik al eerder schreef. Pak die rust en ik weet zeker dat je er nog sterker uit gaat komen. Succes lieve Cynthia.

    Als mama van drie jonge kinderen is het soms lastig om echt even aan mezelf te denken. Daarom zou ik juist de kaartjes willen winnen om mezelf die reminder te geven dat ik naast mama, werkneemster, vrouw van ook gewoon Inge ben.

    Beantwoorden
  2. Ik doe graag mee aan je winactie. De kaarten zien er mooi uit! En met al dat thuisonderwijs kom ik bijna niet aan mezelf toe op dit moment. Ik kan zeker wel een reminder gebruiken

    Beantwoorden
  3. Me-Time blijft ook hier een uitdaging. Maar mijn zusje loopt net als jij nogal over. Ze is net mama geworden en haar kleintje huilt veel. Ik zou haar graag deze kaartjes cadeau willen doen.

    Beantwoorden
  4. Sterkte Cynthia en nu even me-time voor jou, het is goed dat je actie hebt ondernomen en aan je zelf heb gedacht. Ik heb weinig me-time maar zorg wel dat ik elke dag even met mijn schetsboek ga zitten om te tekenen, niet dat ik dan alleen zit, zonder kinderen, maar ik kan dan wel even mijn zinnen verzetten. Dus deze kaarten kan ook ik goed gebruiken 🙂

    Beantwoorden
    • Ik doe graag mee aan deze winactie. Als alleenstaande werkende moeder van een 3jarig boefje schiet tijd voor mezelf er regelmatig in.
      De kaartjes lijken mij een inspirerende tekst en een goede reminder om eens even weer wat gas terug te nemen.

      En lieve cynthia, denk goed aan jezelf, pak die tijd voor jezelf en probeer te genieten van de kleine dingen xx

      Beantwoorden
  5. me time momenten neem ik ter plekke wanneer ik dat wil en dat moet ook wel anders trekt mijn lichaam het niet. gelukkig zijn mijn man en ik zzper dus kunnen onze eigen tijd indelen. en een me time is lekker op bed programmas kijken op mijn ipad

    Beantwoorden
  6. Ik heb gehuild bij het lezen van je blog. Zo herkenbaar. Ik vind het allemaal erg pittig, maar durf er niet over te praten. Ik wil niet zeuren.

    Jouw blog is voor mij al een reminder, maar ik maak ook graag kans op de motivatie kaarten.

    Sterkte!

    Beantwoorden
  7. Wat een leuke kaartjes en winactie! Strijken betekent hier ook me time, dan neem ik mijn telefoon mee en ga stiekem op het logeer bed even alleen Netflix kijken. S middags heb ik ook altijd wel een rust moment, mijn zoontje doet nog een dutje (halleluja!)

    Beantwoorden
  8. hahaha, op die manier wil ik ook wel strijken ! ja het is atijd moeiijk de zaken in balans te houden..ben ik meerdere keren in mijn leven tegenaan gelopen. maar geloof je, je kan altijd opnieuw beginnen

    Beantwoorden
  9. Goed dat je even de rust gaat pakken. Ik ben daar vaak tegenaan gelopen tijdens de eerste 15 jaar als mama. Inmiddels ben ik trotse oma van 3 kleinkinderen.
    Het komt echt goed.

    Ik wil graag kans maken op de kaarten als cadeautje voor mijn oudste dochter. Ik zie dat ze zichzelf regelmatig voorbij loopt (ze lijkt op haar mama) en ik zou haar hiermee willen verrassen.

    Ik ga je volgen op Facebook en inschrijven voor je nieuwsbrief!

    Beantwoorden
  10. Wij hebben geen kinderen, dus dan is het vanzelf al iets makkelijk om af en toe wat tijd voor jezelf te nemen. Nu ik door de Corona thuis werk zijn juist die pauzemomenten, als ik even door de weilanden hier voor de deur loop, perfecte tijd voor mezelf momenten

    Beantwoorden
  11. Haha ik snap je wel, ik word ook altijd helemaal rustig van de was vouwen. Dat kan niet snel of gehaast als je het een beetje netjes wilt doen en alle focus is daarop. Love it.

    Beantwoorden
  12. Zo herkenbaar wat je schrijft en wat een dapper besluit om een echte me time in te lassen ik wens je alle goeds toe en rust om bij te komen. De enige me time momentjes die ik heb is als ik me even afzonderen en in bad ga en voor de rest… Tje dan gun ik me geen me time momenten want het woord mamaaaa staat op scherp en daar kan mijn mamaliefde niet tegen op die wint het altijd van de me time momenten. Misschien dat deze kaarten mij een beetje kunnen helpen..

    Beantwoorden
  13. Wie kan er niet even wat Me-Time gebruiken? Ik in ieder geval wel! Ook nu de kids naar school gaan is er nog voldoende te doen en wat achterstallig huishoudwerk… :-(.

    Beantwoorden
  14. Ik doe graag mee omdat ik – zoals veel moeders – mezelf vaak wegcijfer voor mijn gezin. Door de huidige lock down gebeurt dit eigenlijk nog vaker, misschien dat de inspiratie kaarten het zetje kunnen zijn om af en toe ook eens aan mezelf te denken.

    Beantwoorden
  15. Ja lastig!! Me time in deze periode helemaal. Moet er ook echt goed aan denken. En soms loop ik dan ook helemaal over. Niet alleen in deze periode overigens

    Beantwoorden
  16. Ik doe graag mee, omdat ik me-time kan gebruiken. Ik heb veel meer stress door de corona de laatste tijd en dat zorgt voor een gespannen ‘me’. Met wat me-time hoop ik dat dit weer een beetje op orde kan komen!

    Beantwoorden
  17. Mooie winactie. Ik sla even over (want ik ben juist aan het proberen te minimaliseren). Goed dat je zo goed op jezelf let nu. Heel belangrijk om ‘eruit’ te komen (zegt de ervaringsdeskundige die ooit een fikse burn out heeft gehad en nu nog de voortekenen kan aanvoelen). Een mooie suggestie bij 2. vind ik het kookboek Midnight Chicken. Google maar eens. Misschien heb je er wat aan (misschien helemaal niet). Sterkte en denk goed aan jezelf.

    Beantwoorden
  18. Ik probeer zoveel mogelijk dan aan de wandel te gaan, het liefst in een natuurgebied zodat ik ook direct foto’s kan maken en met een leeg hoofd weer thuis kom.

    Beantwoorden
  19. Wat een leuke actie! Ik maak graag kans voor mijn moeder die al langere tijd fulltime voor de klas staat omdat er geen vervanging is. Zij verdiend wel even een momentje me-time!

    Beantwoorden
  20. Leuke actie! Me-time is zo belangrijk. Ik neem mij iedere keer voor dat wat vaker te doen, maar komt er niet altijd van. Wandelen vind ik heerlijk. Naar de sauna gaan is ook puur genieten. Strijken zie ik altijd zo tegenop, maar als ik eenmaal begin vind ik het ook wel ff fijn om mijn hoofd leeg te maken, werkt therapeutisch :-). De winactie sla ik over.

    Beantwoorden
  21. Ik kan erg goed naar mezelf luisteren en een stapje terugnemen als ik even te hard werk en teveel doe buiten werk om. Het is belangrijk om soms een stapje terug te doen. Nu tijdens mijn zwangerschap doe ik dat vaker. Nog even wachten en dan verlof…

    Beantwoorden
  22. Zeker verstandig om af en toe even op te laden tussendoor. Ik heb sinds kort ook een noise cancelling koptelefoon (verschijnt toevallig morgen een review van op m’n blog) en dat is echt zo fijn! Zelfs zonder muziek om alleen de achtergrond weg te halen doet wonderen voor m’n hoofd. Kan het iedereen aanraden!

    Beantwoorden

Plaats een reactie