30 seconds everyday life

Review: 30 Seconds Everyday Life

Mijn vorige blog over het bordspel Ticket to ride: Europe werd eigenlijk zo goed ontvangen, dat ik heel enthousiast werd om nog een review te schrijven. Want naast het eerder genoemde spel heeft mijn man (die net zo’n spelletjesgek is als ik) ook nog een ander spel voor zijn verjaardag gekregen. Namelijk: 30 Seconds Everyday life! We hebben het ondertussen een paar keer gespeeld en hebben er zeker een duidelijke mening over.

De meeste spelletjesliefhebbers zullen het originele 30 Seconds spel al wel eens hebben gespeeld. Vandaag vertel ik je wat je krijgt, wat het spel inhoudt, hoe het verschilt met het originele spel en hoe het ons bevalt.

Wat krijg je?

Wanneer je het spel koopt, krijg je een grote oranje doos. Hierin vind je:

– Een spelbord
– 4 fiches
– een zandloper
– doosje met 240 kaartjes (met 2400 woorden om te raden in totaal)
– één dobbelsteen
– Spelregels

wat krijg je 30 seconds

Het spel is geschikt voor 3 of meer spelers vanaf 12 jaar.

Het spel is officieel geschikt voor drie personen. Maar dan heb je dusdanig aangepaste spelregels dat één persoon altijd omschrijft en twee spelers altijd raden. Persoonlijk vind ik dat minder leuk en uitdagend. Ikzelf zou het spel aanraden vanaf vier personen. Lekker in twee teams tegen elkaar strijden. Dan heb je meer plezier, strijd en afwisseling in het spel en komt het spel naar mijn idee beter tot zijn recht.

De uitgever van het spel is 999 Games. Deze uitgever is bekend van veel verschillende bord- en kaartspellen, zoals Kolonisten van Catan, Machiavelli en Agricola. Ik vind de spellen van 999 Games over het algemeen erg leuk en creatief verzonnen. Al brengen ze ook vaak veel uitbreidingssets uit met wisselende toegevoegde waarde. Maar dat terzijde.

Dit spel is een stand-alone spel. Dat houdt in dat je geen ander spel nodig hebt om het te spelen.

Wat houdt het spel in?

Het doel van 30 Seconds Everyday Life is om binnen 30 seconden zoveel mogelijk woorden zo goed mogelijk te omschrijven, zodat je teamleden dit kunnen raden. Hierin verschilt het spel niet van het originele 30 Seconds spel. Maar voor degenen die het origine spelregels niet kennen, hierbij een korte uitleg.

Dobbelen, omschrijven, raden en op naar de finish

In twee of meer teams speel je om de beurt. Wanneer een team aan de beurt is, dobbelt één van de teamleden met de speciale dobbelsteen. Je kunt een 0, 1 of 2 gooien. Daarna pakt de speler een kaartje uit de doos en omschrijft zo goed mogelijk binnen 30 seconden de vijf woorden op het kaartje. De speler mag hierbij o.a. niet vertalen, rijmen of aanwijzen. De andere teamleden moeten zoveel mogelijk woorden raden binnen de 30 seconden. Het aantal geraden woorden minus de eerder gegooide punten op je dobbelsteen is het aantal stappen dat je vooruit mag op het speelbord. Bijvoorbeeld: Je team heeft vier goed geraden woorden en een 1 gegooid met de dobbelsteen. Dan mag het (4 min 1) drie stappen vooruit op het speelbord.

Het team dat als eerste de finish op het speelbord heeft gehaald, wint het spel.

Hoe bevalt het spel?

Op zich goed. Het is een makkelijk te leren en lekker toegankelijk spelletje, waar iedereen makkelijk aan mee kan doen. Je hebt binnen no-time door hoe het spel werkt en het is goed te spelen voor jong en oud. Officieel wordt het spel aangeraden vanaf 12 jaar, maar ik denk dat een aardig aantal woorden van 30 Seconds Everyday Life ook nog makkelijk te raden zijn voor jongere spelers. (Al heb je natuurlijk speciaal voor kinderen van zeven tot elf jaar een 30 Seconds Junior variant.)

Jammer

Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat 30 Seconds Everyday Life zich totaal niet onderscheidt van het originele 30 Seconds spel. Het is precies hetzelfde spel, met hetzelfde bord en dezelfde regels. Alleen de kleuren op het speelbord en de spelkaarten zijn anders. Dat vind ik wel een kleine teleurstelling. Ik had gehoopt op een beetje meer uitdaging of creativiteit in de spelregels. Maar dat is waarschijnlijk alleen een kleine tegenvaller voor mensen die het originele spel al kennen en iets nieuws verwachten (zoals ik dus). Wat mij betreft hadden alleen de kaartjes uit dit spel voor trouwe spelers van 30 Seconds ook prima als een extra uitbreiding van het originele spel uitgebracht kunnen worden.

Maar ja, wat is dan het grootste verschil?

De woorden op de kaartjes! In het originele 30 Seconds spel moet je vooral namen raden van steden, tv-programma’s, bedrijven, merken, politieke partijen, bekende Nederlanders (of bekende Vlamingen in de speciale Vlaamse editie), films enzovoorts. Zeg maar, alles wat begint met een hoofdletter. In  30 Seconds Everyday Life gaat het om (zoals de naam al doet vermoeden) meer de alledaagse dingen. De dingen in en om het huis zonder een hoofdletter. Van duif tot akoestiek en van experiment tot speculaas.  Hieronder zie je nog een paar voorbeelden van te omschrijven woorden.

30 seconds evryday life kaartjes

Geschikt voor een grotere doelgroep

Ik geloof dat de woorden uit deze variant met alledaagse dingen wel makkelijker te raden en omschrijven zijn voor een grotere leeftijdscategorie dan het originele spel. De woorden op deze kaartjes zijn minder leeftijdsgebonden en dus toegankelijker. De tieners en pubers hoeven niet vertwijfeld naar een kaartje te staren, omdat ze de namen op het kaartje niet kennen. En ook de wat oudere garde die niet zo op de hoogte is van de huidige zangers, acteurs en films hoeft zich ook niet buitengesloten te voelen.

Al met al is het spel een grote aanrader voor een groep(je) mensen die met veel plezier een leuk spel willen spelen. Het is gemakkelijk aan te leren en staat garant voor veel plezier.

Oordeel:

Tactisch 2/10

Je kunt tactisch bij je partner of beste vriend in het team gaan, wanneer je elkaar goed aanvoelt en snel begrijpt. Dan ben je tactisch eigenlijk wel uitgespeeld.

Feitenkennis 5/10

De te beschrijven woorden van 30 Seconds Everyday Life liggen erg uiteen en er staat er altijd wel minimaal ééntje op het kaartje die gemakkelijk te beschrijven en te raden is. En ja, er staan ook wat moeilijkere woorden op de kaartjes. Het moet toch wel spannend blijven of je het gaat redden in die dertig seconden hè?

Geluk 4/10

Vooral het gooien met de dobbelsteen is een gelukskwestie. Wanneer je 0 gooit sta je er een stuk beter voor dan wanneer je een 2 gooit (en dus 2 punten aftrek hebt na jullie 30 seconden woorden raden). Daarnaast moet je ook mazzel hebben dat de woorden je liggen. Maar gelukkig hoef je op je kaartje de volgorde niet per se aan te houden. Hierdoor zit er altijd wel een woord op het kaartje bij waarmee je gemakkelijk kan beginnen.

Samenwerken 9/10

Als je elkaar niet aanvoelt of niet zo goed naar elkaar luistert, kan het een frustrerend potje worden voor de echte fanatiekelingen. Verdiep je in elkaars woordenschat, hobby’s en interesses, want dan wordt het nog makkelijker om woorden te omschrijven. Daarnaast: Heb gewoon lol! Ook als je geen idee hebt wat de ander bedoeld, kan dat juist erg grappig zijn. Het is een leuk spel voor familie en vriendengroepen, maar ook een tip om het ijs te breken wanneer men elkaar nog niet zo goed kent. Spelenderwijs leer je toch meer over elkaar en dat werkt (onbewust) verbindend.

Algehele beoordeling 8/10

Al met al is 30 Seconds Everyday Life een leuk bordspel om met een groep mensen te spelen. Het staat garant voor spanning, humor en plezier. Bovendien is deze variant van 30 Seconds nog toegankelijker voor een grotere doelgroep. Een klein puntje aftrek in de score, omdat ik vind dat dit spel weinig verschilt van het originele 30 Seconds bordspel en dit een kleine teleurstelling kan zijn voor spelletjesgekken (zoals ik) die de het origineel al kennen. Maar al met al is het een erg leuk spel om uit de kast te trekken, wanneer je op zoek bent naar gezelligheid, plezier en af en toe de nodige hilariteit. Ideaal voor op een feestje, kerstavond of een verjaardag!

30 seconds everyday life spel

Nee, wij hebben dit bordspel niet gratis ontvangen om er een review over te schrijven. Wij krijgen ook niet betaald voor deze review.

Ja, deze blog bevat wel affliate links. Dat houdt in: wanneer je op een link van Bol.com klikt en dan het betreffende product bij Bol.com koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Hiermee kan ik de onderhoudskosten van de website betalen. Dit kost jou niets extra’s, maar kan mij net een kleinigheidje opleveren.

23 gedachten over “Review: 30 Seconds Everyday Life

1. Aaah dit is echt mijn favoriete spel!! Dit is zo leuk.. ik heb wel alleen de “normale” versie. Jammer dat deze niet heel veel verschilt, maar als ik eenmaal de kaartjes uit mijn hoofd ken is dit misschien wel een leuke nieuwe variant haha.

2. De algemenere woorden zullen mij waarschijnlijk beter liggen dan de ‘hoofdletterwoorden’. Ik ben niet zo goed op de hoogte van tv-programma’s enzovoort. 999 spellen vind ik ook heel leuk! Als ik nu een spel koop vind ik het een extra pluspunt als het al vanaf 2 personen kan gespeeld worden. Al is meerdere personen meestal toch leuker.